Anfallen två gånger under samma dag haha

Hej!

Idag har jag varit ute i älskade lilla Åhus och tränat med vovvarna.

Jag la spår till Eddie och Obelix. Det roliga var när jag skulle gå och lägga dem så möter jag först en schäfer i full galopp och jag kan ju säga att han ville inte bara hälsa , så jag vänder mig om och skriker i, där med så sätter sig hunden ner och funderar på vad F*n jag gör och sen kallar ägaren in honom. Men han bad om ursäkt så jag svarade att har man inte koll på sin hund så ska man inte ha den lös och dessutom så finns det lag på att hundar inte får vara lösa i bostadsområden, de ska vara kopplade! Särskilt om man inte har kontroll på hunden.

Senare på dagen möter jag fyra chihuahu'or och den ena är lös och de andra går med flexikoppel. Den lösa rusar fram och skäller ut mig för ord och visa, haha rätt söt faktiskt. Det ser ju lite ynkligt ut, men bara för att de är små så ska man ju ha koll på dem om de ska vara lösa som jag tidigare sa men jag gick bara och småskrattade inombords.

Det jag har märkt där ute är att många ägare har antingen flexikoppel eller hundarna lösa plus noll koll på hundarna. Det är ju en fara att ha hundar man inte har koll på i flexikoppel, det har hänt så många olyckor och det kommer hända fler med de kopplena. Jag säger inget om de som har pli på hundarna som har det men man ska aldrig säga aldrig. Det är inte bara för att andra hundar eller människor kan råka illa ut, din egen hund kan bli skadad. Det kan ju vara din hund som går på långlina som blir attackerad, hur ska du då lätt kunna hindra att den blir skadad?

Jaja, nog med flexikoppel och till dagens träning istället. Jag började med att träna lite huvudgympa med Eddie, han tycker att det är skit skoj men han blir helt till sig när han inte förstår och klättrar upp i famnen om man sitter ner. Annars lägger han sig på rygg och latchar haha. Men annars är han väldigt lättlärd.

Sen gick jag spåret först med Obelix och han var duktig. Han fattade inte riktigt först vad han skulle göra för han tittade hellre på alla kaniner som sprang omkring längre bort, men sen så! Han tyckte att det var skitskoj när han väl fattat vad han skulle göra. 

Sen var det Eddies tur! När vi skulle gå bort till spåret så mötte vi en stor American Bulldog och den tittade noga på Eddie och följde honom med blicken och Eddie ballade ur totallt och blev så blockerad igen som han var innan vi testade det nya kopplet. Dåligt, dåligt men jag får helt enkelt träna mer på möten med andra hundar med honom. Men sen i alla fall så blev det allt bättre efter lite kontaktträning. När vi väl kommit fram till där jag lagt spåret, så började han direkt och vilken stjärna! Han var grymt duktig, jättenoga och missade inte ett steg och drog inte ifrån spåret eller något!

När det till sist var Winstons tur så var han lite sur för att han fick vare siste man ut idag, haha! Men det gick över när vi inledde det hela med lite lek. Sen skulle vi ge oss ut på jakt efter hundar att träna möten på. Vi hann gå ungefär 10 meter innan vi mötte en gnäbbig papillon, och han gorade lite först men jag kommenderade sitt och där hade jag redan hjälp utav min kontaktträning. Han gjorde inte ett ljud ifrån sig, jätteduktig! Sen tog det rätt lång tid innan vi mötte någon mer, men till slut mötte vi två gråa mellanpudlar som började bråka med varandra och jag gjorde likadant denna gången så vi kollade på dem lite sen gick vi!

Men bara för att det gick bra idag så är det ju en ny morgon, man få aldrig slappa efter för att det gick bra igår! Stenhård träning så kommer det bli bättre.

Vi satte även upp riktmål med min träning idag.

  • Eddie Gå fint i koppel, och inte vara lika beronde utav matte.
  • Winston sluta med utfall, mindre skällande vid dörren och klubben, mindre ego trippad.
  • Obelix sluta skälla vid dörren, kunna ha honom lös.

Imorgon blir det mer träning, då kan ni även läsa mer.

Tills dess, hopp och lek!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0