En dag med stora framsteg!

Hej!

Idag var jag hos vovvarna och det var lika skoj som vanligt. Idag körde jag mycket ledarövningar som jag tycker är superviktigt att göra varje dag med sina hundar, man behöver inte lägga flera timmar på det men bara när man är ute och tar en promenad så att man ser till att hunden tar kontakt, att du kommenderar sitt emellanåt och inte de dära "du kan väl sitta nu snälla" utan det ska vara ett krav och det ska gälla nu och inte om två steg.
En annan sak man kan göra är att ta till vana att när du fodrar hundarna, att man ser till så att hundarna inte är uppspelta utan är lugna och harmoniska, du kommenderar sitt först sen skall hunden titta på dig, sedan sätter du ner skålen och hunden skall sitta kvar och ta kontakt igen.
 När hunden tar kontakt så är det som att hunden ber om tillåtelse om att få äta, och det är då som hunden ska få äta.

Tidigare idag eller inatt rättare sagt kom jag att tänka på att jag skulle träna Eddie på att han inte får lämna gården även om dörren är öppen eller att han inte får gå ut först för det är ett otyg han har nämligen och det är ju en bra och stark ledarövning eftersom att hunden aldrig skall gå ut först.

Efter två steg över tröskeln så fattade han, men vi körde på så att det skulle fastna. Sen vet jag att han har svårt att stanna kvar i bilen när man öppnar så jag lånande Annas bil men detta var inte problemet idag utan han gjorde allt för att hoppa upp i bilen. Så jag gick förbi den öppna bilen i 5 minuter och till slut slappnade han av och då lyfte jag in honom i bilen så att han förstår att det är på mina villkor han åker bil. Men sen såklart ville han inte gå ut ur bilen, haha. Men det var inget snack om saken, som jag tidigare nämde så är allt på mina vilkor. 

Winston ja den lilla ögon tjänaren, vi tränade lite linförighet, och vi tränade sitt, ligg med repetition och det går allt lite snabbare nu haha. Sen tränade jag honom med att ta på honom över hela kroppen utan att han skall morra eller spänna sig. Även att man ska kunna ta på tassarna och klorna och han visade sig undergiven. Han slappnade av efter ett tag så att jag kunde låtsasklippa klorna.  

Obelix och jag tog en lång skojig promenad idag, vi lekte och jag masserade honom länge. Sen tog jag ut alla hundarna och tränade Eddie och Winston att inte vara så krävande på uppmärksamhet så obelix och jag kelade utan att de andra två tränades vid sidan, sen tränade vi sitt och vänta på sin tur på belöning det var väl Eddie som tyckte att det var jobbigt mest men det gick till slut. Alla satt och väntade fint!

Sen kastade vi alla boll som tidigare har varit ett problem. Men det funkade kalas.

Imorgon blir det mera träning och blir det att borsta hundarna och lite annan vård men även träna Obelix leksaksfixering och då menar jag Emelies leksaker.

På lördag blir det kurs och jag kan väl säga att jag är lite nervös vilket ja aldrig brukar vara, men jag har ju inte gjort något sådant här som att hålla en föreläsning om hundar för folk innan men det löser jag väl!

Tills dess hopp och lek!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0