Rätt hund till rätt ägare, inte cool hund till fel ägare

Hej!

Idag tänkte jag skriva lite om det här med at köpa hund av rätt anledning och innebörden av att få en vän för livet.

Igår var jag med Jimmi och hans familj i malmö och var på teater, efter teatern skulle vi gå och äta lite tänkte vi. På vägen dit ser jag en lite rastgård inne i stan mitt brevid en trafikerad väg. I rastgården står en man och försöker se gangster ut (farlig) med sin son och sina två American staffordshire bullterriers hanar. En vuxen och en valp på kanske 12 veckor. Hans pojk kampar hårt och hetsar med den vuxna hunden ordentligt och den lille valpen står och hetsas utav det hela, och pappan står nöjd och röker och skrattar lite granna, inte nog med detta som jag tycker är PIP dumt, så har båda hundarna kuperade öron. 

Vi kan börja att prata om att kampa så hårt och peppa sin hund som är rent av idioti, iallafall med en hund som är avlad för det. Att förstöra en sådan fin hund, jag förstår inte varför. Det är väl inte coolt att komma med en hund som ingen kan hantera eller? 

De kuperade öronen, jag fattar precis varför folk vill ha det på sina hundar. Hundarna ser mer vassa ut så. Men ger det oss rätten att skönhetsoperera hundarna när de inte har något att säga till om, det är ju givetvis smärtsamt. Visst om det finns eller fanns några medicinska skäl till varför man gör det då är det bara rätt emot hunden att slippa plågas eller hur? Dessutom finns det en lag sen 60- talet på att kupering är förbjuden och av vilken anledning tror ni? Men tyvärr impoterar folk från tyskland eller åker till tyskland för att göra detta ingreppet. Sådana människor borde inte få ha hund anser jag.

Att göra så här tycker inte jag är acceptabelt, räcker det inte med att Staffar kallas för pitbull som ett skällsord? Jag har själv vänner som har dessa raser och det är världens goaste hundar. De behöver inte mer fördomar än vad de har i dag. 

Mitt tips är att om du ska köpa hund skaffa rasen som passar dig och vad du vill göra med hunden t.ex. En ung kille vill ha lite sällskap i lägenheten då han bor själv. Då kollar man på vad för hund skulle denna killen ha då, ingen doberman då han inte tänkt använda den till bruks eller liknande. Inte en gråhund då han inte jagar, utan kanske en fransk bulldog eller en mops. 

Köp inte hunden efter utssendet utan vad som finns inom hunden. Då garanterar jag er ett lyckat köp. 


Tänk på detta innan du skaffar hund, detta är inga fiskar som man kan spola ner när man inte orkar mer. Detta är en vän du ska ha i kanske 15 år till klarar du av det? har du tiden? tänk igenom ordentligt innan du skaffar ett litet liv. Man ser så många hundar på blocket som är i mellan ½ och 1 år som inte kan bo kvar hos sina tidigare ägare. Visst det är bra att folket har insett att de inte vill försumma hunden och istället väljer att ge hunden till någon som har tiden eller kunskapen. Men tänk efter väldigt noga innan ni köper någon hund!

Imorgon ska jag till hundarna igen, och då ska vi spåra lite!


Tills dess, hopp och lek!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0