Sol och glada hundar

Hej!

Vilket gott väder det har varit att träna i idag, plus att det gick hur bra som helst i dag!

Jag tog med mig Harrys labbe-koppel och klicker mm.

Jag började med Eddie och tog på han labbe-kopplet för att se om det funkade bättre att gå med han i det. Vilket gav resultat genast. Sen tränade vi lite sitt, stanna kvar och en rumpövning med sitt, ligg sitt, ligg, som gick fin fint.

Sitt, ligg sitt, ligg övningen går ut på att träna hundens bakdel. Man kör sitt, ligg sex gånger och då skall det gå snabbt och hunden skall endast röra sig från sitt till ligg och ligg till sitt, hunden skall inte stå emellan eller flytta på sig. Om hunden har svårt med att förstå använd dig av en liten godisbit och dra framför hunden neråt och uppåt. Då garanterar jag att det funkar. Jättebra övning för hundar som är lite slöa på att sätta sig eller lägga sig, då det ofta beror på svaga bakben. 

Sen började vi lite med att träna snygga ingångar, och jag klickade även in honom och det hajade han. 

Sen hämtade jag Winston, vi gick också i labbe-koppel en sväng men han har ju inga problem med att gå i koppel alls, de var mest för uppvärmningens skull. Sen idag har vi tränat på att snygga till ingångar och tränat hans rumpa också då han är lite klen i bakdelen. Han tyckte det tog emot men han kämpade på och en sådan hund är guld värd! 

Vi tränade även kontaktövningar med klicker och det finns inga problem där alls. Vi körde den med en godis i handen, han nosade lite och sen la han upp tassen på min arm och tittade på mig precis som om att han tyckte att han kunde väl få den, haha. 

Winston kommer nog inte var några problem som helst med att lära upp. Men han måste få upp sin kondition ordentligt då han inte orkar träna så länge, plus att han är lite småtjock men det går nog rätt snabbt att träna ner det med lite cykelrundor och det ska jag börja med redan imorgon.  

Sen har vi lille Obelix, han hade haft ont i kroppen igår så han hade fått antibiotika och smärtstillande i dag så vi tog bara en lång promenad idag och myste lite. La även in lite kontaktträning men inget avancerat alls. Bara så han skulle få röra på sig lite så han inte blir så stel.

Imorgon skall jag cykla med Eddie och Winston är det planerat, och sen en promenad med Obelix sen lite övningar med dem alla. Men ska försöka få upp konditionen på dem så det kan gå lite snabbare på banan och så att de orkar med lite mer.

Obelix ska jag träna med att Emilies Leksaker är aj aj och hans är bra! Han hade tydligen varit snattarglad sen sist.



Mer får ni imorgon då jag ska dit igen. 

Tills dess  hopp och lek!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0