Tidig morgon för två morgontrötta!

Hej!

Idag gav Jimmi och jag oss upp tidigt, redan vid halv 8 haha. Vi skulle till hundklubben i Åhus, och kolla läget vad det var för ställe som vi hört mycket gott om. Och allt som Anna berättat stämde mycket gott, ett gäng hundägare och dess hundar som träffas varje lördag och tränar lite allt möjligt.

Blev tillfrågad att komma och prata lite om hundens uppbyggnad och beetende och ska även köra lite ledarövningar.

Och det ser jag fram emot jättemycket, ska bli skoj så ska jag även lägga upp en liten plan tänkte jag.

Idag kände jag verkligen att detta är vad jag vill göra och det har jag väl känt sen lång tid tillbaka, men det är svårt att ta tag i bara har ju inget körkort och de. Men får väl ta mig i kragen och fixa det på något vis haha.

Jag körde lite med Eddie idag då han ballar ur så fort inte matte är med. Men det löste vi till slut, han lungnade sig efter en halvtimme och kunde köra några hinder med Anna och sen körde jag lite sitt- och kontaktövningar och att bara kunna slapna av.

När en hund som Eddie jagar upp sig så och blir okontaktbar då är det ingen större mening att svinga igenom honom moment för han tar inte upp informationen ändå. Det skall ju vara skoj både för ägare och hund. En stressad hund som inte lyssnar blir inte skoj för någon.

Det många glömmer har jag tänkt på de sista åren under min skoltid, är att värma upp hunden korrekt. Inte bara starta hunden på det man tänkt träna utan lek igång hunden lite innan, både du och hunden vinner på det eftersom att hunden blir mer fokuserad på dig och dessutom hindrar du att skador lättare uppstår precis som för oss människor.
Densutom så blir allt mycket roligare. Det hela handlar ju om dig och hunden egentligen under ett träningspass. Det hela med att hålla på med hundsport handlar ju egenligen i grunden och botten att ha skoj och att bygga en relation mellan dig och hunden. Sen även såklart att stimulera hundens huvud så den kan få må bra!  

Dagens tips är att ha med en leksak vid träning, det funkar till både uppvärmning och belöning.


Ska träna busungarna på måndag igen. Men gick runt i malmö idag och retade upp mig på två Amstaffar med kupperade öron, och "cool husse" som lät sin son kampa hårt med dem. Så morgonens ämne blir -Hund i rätt koppel!
                                                                     
Tills dess, hopp och lek!                                    
                                                             





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0